Home »
Insmart module, monitoring op afstand
De wereld staat niet stil, en wij ook niet. Dankzij nieuwe technologie kunnen wij uw cv-ketel voortaan op afstand monitoren. Dit stelt ons in staat om storingen beter te voorkomen en de efficiëntie van uw installatie te verhogen. Daarom hebben wij onze service vernieuwd.
Wat betekent dit voor u?
Naast de periodieke inspectie, houden wij uw ketel continu in de gaten. Zo kunnen we bijvoorbeeld een storing direct signaleren. Ook krijgt u automatisch een melding als uw systeem moet worden bijgevuld. Dit geeft u extra zekerheid, wat wel zo fijn is voor uw warm water en verwarming.
Daarnaast blijven we uw ketel en andere apparatuur in uw contract minimaal eens per twee jaar fysiek onderhouden. En bij een storing kunt u zoals altijd rekenen op onze snelle en vakkundige reparaties.
Wat verandert er?
Onze monteur plaatst een klein apparaatje bij uw cv-ketel, waarmee wij deze op afstand kunnen uitlezen. Dit apparaat wordt kosteloos geïnstalleerd tijdens een onderhoudsbeurt.
Uw voordeel
Kiest u voor deze oplossing? Dan ontvangt u 5% korting op uw jaarlijkse onderhoudscontract.
Meest gestelde vragen over de insmart module
Hoeveel stroom verbruikt de module?
De module die bij u thuis geïnstalleerd wordt bij uw ketel verbruikt nauwelijks extra energie. U kunt dit vergelijken met het continue verbruik van een klein ledlampje op uw fiets.
Ga ik meer betalen?
Als u kiest voor het abonnement met monitoring, ontvangt u jaarlijks 5% korting op uw abonnement. Onze monteur zal dan tijdens een volgende afspraak een insmart module bij uw ketel aansluiten. Hier zitten geen extra kosten aan. Verder blijft u gebruik maken van de servicedienst zoals u die van ons gewend bent.
Welke voordelen heb ik hiervan?
Wij kunnen op deze manier meer storingen voor u voorkomen. Ook krijgen we meer inzicht in hoe we uw systeem efficiënter kunnen laten werken of wat u kunt doen om gas te besparen. Bovendien nemen wij contact met u op als we zien dat er een storing dreigt en waarschuwen u tijdig wanneer u uw systeem moet bijvullen.
Wordt er gebruik gemaakt van Chinese IoT technologie?
Nee, er wordt geen gebruik gemaakt van Chinese IoT technologie. De hardware wordt geleverd door insmart. Dit is een Nederlands bedrijf en laat de hardware produceren in Nederland.
Bij wie is de module in eigendom?
De module ontvangt u in bruikleen, Van Dijk Service en Onderhoud B.V. is eigenaar. Bij beëindiging van het contract dient u de insmart module terug te sturen.
Hoe vaak verzendt de module een signaal over wat mijn ketel doet?
Dat hangt ervan af wat er allemaal gebeurt in de ketel. Bij veranderingen wordt er data doorgestuurd, in de winter worden daarom meer berichten verstuurd dan in de zomer. De module stuurt sowieso elke 5 minuten een signaal. Dit gebeurt via een aparte verbinding. Dus als bij u thuis internet uitvalt, dan blijft de module gewoon zijn werk doen.
Kunnen anderen zien – en vooral wanneer – mijn CV-ketel het doet?
Nee. Ten eerste valt het gebruik van uw ketel onder uw privacy. Buitenstaanders hebben daar niets mee te maken. Ten tweede wilt u niet dat criminelen uit uw ketelgebruik kunnen aflezen of u met vakantie bent. Daarom is extra gelet op de beveiliging van de data. De volgende opzet gaat misbruik van uw gegevens tegen.
1 De gegevens over het functioneren van uw ketel worden anoniem opgeslagen. Uw naam en adresgegevens staan daar dus niet bij.
2 Elke dag zien wij hoe het gaat met de ketels, die bij ons in beheer zijn.
3 Als de ketel een melding geeft, zoeken wij in ons eigen systeem op van wie de ketel is. Andere partijen hebben geen toegang tot deze informatie.
4 We nemen vervolgens contact met u op om de melding te bespreken en eventueel een afspraak te maken.
Wat veranderd er precies voor mij?
Op dit moment komen we jaarlijks of 2-jaarlijks langs om uw ketel te inspecteren en onderhouden. Met de insmart module kunnen we uw ketel voor u op afstand in de gaten houden. Dit betekent dat wij contact met u opnemen als wij zien dat er een storing aan uw CV-ketel is. Ook geven we u een seintje als we zien dat het nodig is om bij te vullen.
Onze monteur installeert de insmart module bij u tijdens onderhoud als onderdeel van uw abonnement, hiervoor betaalt u niks extra. Uw abonnementsbedrag wordt zelfs met 5% verlaagd én u kunt op ons blijven rekenen voor een snelle en vakkundige reparatie, zoals u van ons gewend bent.
Hoe ziet het apparaatje eruit?
Het is een klein wit apparaatje met een losse adapter. Er is geen vrij stopcontact nodig omdat de adapter bovenop voorzien is van een stopcontact. Hier kan de monteur de stekker van de ketel in steken.
Kan ik zelf ook zien welke gegevens er naar Van Dijk Service en Onderhoud B.V. gaan?
Dit kan nog niet. Wanneer wij zien dat uw ketel in storingsmodus staat, nemen we contact met u op. De leverancier (insmart) werkt wel aan een pagina waar consumenten ook inzicht krijgen in gegevens zoals bijvoorbeeld over waterdruk of hoeveel minuten er warm water verbruikt is.
Onder welke voorwaarden werkt dit bij mij thuis?
De belangrijkste voorwaarde is dat u een ketel heeft die ondersteund wordt door de insmart module. Ketels van Intergas, Nefit en de meeste van Remeha kunnen aangesloten worden. Ketels van Vaillant als ze gebruik maken van een OpenTherm thermostaat, zoals een van Honeywell thermostaat.
Van wat voor internetverbinding maakt het apparaatje gebruik?
De insmart module heeft een simchip (een ingebouwde simkaart) waarmee het verbinding maakt met het Narrowband Internet of Things netwerk (NB-IoT). Dit is een frequentie op de mobiele masten die een goede en stabiele verbinding binnenshuis realiseert. Dit zorgt voor een veilige verbinding onafhankelijk van uw internet of WiFi thuis.
Hoe zit het met de privacy?
De informatie uit uw ketel wordt naar een dashboard gestuurd. Hierin staan geen naam- of adresgegevens. Uw gegevens zijn dus veilig. Bovendien wordt er geen gebruik gemaakt van uw internetverbinding. De gegevens uit uw ketel worden namelijk verstuurd via een aparte veilige verbinding, vergelijkbaar met de verbinding van een mobiele telefoon.